Toekomstig succes verzekeren

Hoofddorp, Nederland - 4 maart 2024

De Ivoclar Group sluit het boekjaar 2023 af met een omzet van 856 miljoen Zwitserse frank. Hoewel de omzet in alle verkoopregio's steeg, bleef de omzet van het bedrijf onder die van het voorgaande jaar als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Het in Liechtenstein gevestigde bedrijf voor medische hulpmiddelen reageert op deze uitdagende economische omgeving door een reorganisatieprogramma door te voeren.

Na solide prestaties in het boekjaar 2023 heeft het wereldwijd opererende tandheelkundige bedrijf Ivoclar nu een reorganisatieprogramma aangekondigd dat in de loop van dit jaar zal worden geïmplementeerd. "De geplande maatregelen zijn essentieel voor het succes van ons bedrijf op de lange termijn", zegt Markus Heinz, CEO van de Ivoclar Group sinds maart 2023. "We hebben de verplichting om te handelen in deze extreem moeilijke valutasituatie, de ongunstige geopolitieke en economische ontwikkelingen en de bijbehorende kosten die onevenredig zijn gestegen", legt Heinz uit.

Als gevolg hiervan zal Ivoclar zich consequent richten op haar strategische prioriteiten en kerncompetenties. Deze focus zal hand in hand gaan met een uitgebreid kostenbesparingsprogramma, dat ook personeelsreducties op verschillende Ivoclar locaties zal omvatten.

Wereldwijd zullen ongeveer 240 medewerkers getroffen worden door de personeelsreductie. Volgens de Corporate Management zal het bedrijf uiteraard streven naar het bieden van de best mogelijke persoonlijke ondersteuning aan medewerkers die getroffen worden door de personeelsreductie. Er is al een afvloeiingsregeling van kracht.

De Ivoclar Group, die haar producten verkoopt aan ongeveer 130 landen, heeft 56 dochterondernemingen en vestigingen en heeft wereldwijd ongeveer 3800 mensen (FTE's) in dienst - waarvan ongeveer 970 op het hoofdkantoor in Schaan, Liechtenstein.